Základní škola a Mateřská škola Ústí nad Labem
SNP 2304/6, příspěvková organizaceNEZNÁMKOVÁNÍ – Kriteriální hodnocení v 1.-2. třídě
ZÁKLADNÍ INFORMACE
- v 1. třídě je možné vybrat si od školního roku 2025/2026 zařazení do třídy s kriteriálním hodnocením, v takové třídě se NEZNÁMKUJE
- žáci nejsou posuzováni porovnáváním s ostatními, ale podle předem stanovených kritérií – tedy podle toho, jak zvládají očekávané výstupy, rozvíjí své dovednosti a postupují ve vlastním pokroku
Co je kriteriální hodnocení
Hodnocení podle kritérií – učitel stanoví jasná měřítka (např. zvládnutí učiva, úroveň vyjadřování, aktivita v hodinách…)
Individuální pokrok – sleduje se, jak se žák zlepšuje oproti svým předchozím výsledkům, ne vůči ostatním
Motivační charakter – zejména v 1. třídě má hodnocení povzbuzovat, podporovat chuť učit se a posilovat sebevědomí
Slovní hodnocení – často se používá slovní zpětná vazba nebo grafické symboly, aby děti lépe chápaly, co se jim daří a na čem mohou pracovat
Kriteriální hodnocení v 1. třídě je spravedlivé, přehledné a přátelské – žák přesně ví, co se od něj očekává, dostává zpětnou vazbu o svém pokroku a učitel oceňuje jeho snahu i výsledky. Nejde o soutěž mezi žáky, ale o podporu jejich individuálního rozvoje.
V průběhu školního roku žáci využívají místo „klasické“ žákovské knížky vlastní SEBEHODNOTÍCÍ NOTÝSKY. V pololetí a na konci školního roku získávají žáci tzv. VYSVĚDČENÍ JINAK, které je založeno na formativním hodnocení. Poskytuje nový přístup k hodnocení žáků, který klade důraz nejen na výsledky, ale i na proces učení. Spojuje hodnocení učení, pro učení a jako učení, aby podpořilo lepší porozumění a rozvoj dětí.

